اخبار خودرو
موضوعات داغ

رونمایی از فراری پورسانگ، اولین خودروی چهار درب V12 فراری

پوروسانگوئه، شاسی بلند یا سدانی که مکمل مصرف کرده؟ مسئله این است...

بعد از گذشت سه چهارم قرن بالاخره فراری اولین خودروی چهار درب خود را با نام پورسانگ معرفی کرد. فراری پورسانگ جدید عناصری از جمله زیبایی روما، مدرن بودن ۲۹۶، وحشی گری SF90 و لوکس بودن ۸۱۲ را در خود جای داده است. این بستگی به دیدگاه شما دارد که تولید این خودرو اتفاق بزرگ و خوبی است یا اینکه تن انزو فراری را در قبر به لرزه در می آورد. با رینگ اسپرت همراه باشید…

براساس خبرهایی که از جلسات محرمانه فراری به بیرون درز کرده است، این کمپانی قصد ندارد تا فراری پورسانگ را به عنوان یک خودروی شاسی بلند اسپرت به حساب آورد. مدیرعامل فراری، بِندِتو ویگنا برروی این موضوع اصرار دارد که نباید این خودرو را SUV نامید و اصلاً بحث فراری پورسانگ جدا از SUV هاست.

امکانات رفاهی یا پرفورمنس

پیکربندی فراری پورسانگ نشان می دهد که این خودرو بیشتر یک خودروی اسپرت چهار در با بدنه متورم و تپل است تا یک خودروی اسپرت جاده ای و کارآمد. برای مثال پورسانگ فقط با صندلی های عقب مسابقه ای دوتایی عرضه می شود نه صندلی های یک تکه نیمکتی مخصوص خانواده ها یا حتی ردیف سوم! ثانیاً اینکه به قدری این خودرو آپشن ها را فدای اسپرت بودن کرده که نشان می دهد کمپانی سازنده علاقه ای به کارآمد بودن این خودرو به عنوان یک خودروی روزمره نداشته است.

برای مثال حجم صندوق بار فراری پورسانگ حدود نیم متر مکعب است و این یعنی به اندازه حجم بار یک خودروی کوپه که نشان می دهد آیرودینامیک در این خودرو به امکانات رفاهی آن ارجعیت دارد. با اینکه فراری اطلاعاتی از ضریب درگ این خودروی GT جدید خود اعلام نکرده است ولی هم مسئول بخش طراحی فراری، فلاویو مانزونی و هم رئیس بخش فناوری فراری، گیانماریا فولگِنزی آیرودینامیک خوب این خودرو را با عبارت «رقص ظریف» توصیف می کنند.

در زیر عرشه جلویی فراری پورسانگ یک انجین V12 تمام فضا را به خود اختصاص داده است و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه این خودرو را به روی اکسل عقب فرستاده تا تقسیم وزن ۴۹ به ۵۱ بین عقب و جلو برقرار باشد. سقف فیبرکربنی این خودرو هم کمک می کند تا مرکز ثقل آن تا حد ممکن پایین بیاید. در کمال تعجب فراری برای درهای عقب پورسانگ همانند بنتلی بنتایگا و رولزرویس کولینان از حالت خودکشی با موتور برقی برای بسته شدن اتوماتیک آن ها استفاده کرده است.

فراری ادعا می کند پورسانگ SUV نیست و جدا از بقیه خودرو ها در یک دسته بندی مخصوص خود قرار می گیرد. با اینحال ما همه ایده دیگری داریم پس بیایید فاصله محوری ۳۰۱ سانتی متری آن را با بقیه رقبایش مقایسه کنیم:

این خودرو فاصله محوری تقریباً مشابهی با لامبورگینی اوروس پرفورمنس (۳۰۰ سانتی متر) و بنتلی بنتایگا اسپید (۲۹۹ سانتی متر) دارد، حدود ۵ سانتی متر فاصله محوری کوتاه تری از استون مارتین DBX707 (306 سنتی متر) دارد. بد نیست بدانیم فاصله محوری پورشه کاین GT حدود ۲۹۰ سانتی متر و بی ام و آلپاین XB7 کمی بیشتر از ۳۱۰ سانتی متر است. البته از لحاظ وزنی اگر بخواهیم حساب کنیم فراری پورسانگ با ۲,۰۳۳ کیلوگرم، سبک وزن ترین خودرو در بین رقبایش است.

درهای عقب فراری پورسانگ با زیاویه ۷۹ درجه باز می شوند که در راحتی در ورود و خروج از خودرو تاثیر دارد. مخصوصاً برای فراری پورسانگ که صندلی های عقب جادار و چندان راحتی ندارد. لازم است اشاره کنیم که یک فرد با قد ۱۸۰ سانتی متر وقتی در عقب فراری پورسانگ بنشیند فضای زیادی بین زانو های خود و صندلی جلویی ندارد. البته این امر اذیت کننده نیست ولی خب به اندازه یک سوپر SUV لاکچری هم راحت نیست.

مشخصات فنی فراری پورسانگ

پیش تر صندلی ها و فضای بار کوچک فراری پورسانگ به ما نشان داد که فراری در این خودرو اهمیتی به امکانات رفاهی آن نداده است. حال انجین ۶.۵ لیتری دوازده سیلندر تنفس طبیعی این خودرو هم نشان می دهد که علاوه بر کارآمد بودن، محیط زیست هم اهمیتی برای فراری ندارد. پورسانگ با ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن-متر گشتاور، قوی ترین فراری GT تاریخ تا به الآن به حساب می آید.

قدرت زیاد این خودرو توسط گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می شود و کمک می کند تا پورسانگ بتواند در عرض ۳.۳ ثانیه از صفر به صد برسد. حداکثر سرعت این خودروی دو تنی هم ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است. مانند فراری GTC4Lusso، پورسانگ هم از سیستم چهارچرخ متحرک جدید فراری بهره می برد که باعث می شود بتواند در مسافت ۴۰۰ متر سرعت خود را به ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت برساند.

هرچقدر که فراری در مورد انجین پورسانگ سنتی عمل کرده است ولی برای سیستم تعلیق آن سراغ تکنولوژی های روز دنیا رفته تا بهترین کیفیت رانندگی و هندلینگ را برای راننده به ارمغان آورد. فراری با استفاده تکنولوژی کانادایی TASV معادل True Active Spool Valve یک سیستم تعلیق فعال جدید توسعه داده است.

سیستم تعلیق پورسانگ با کمک چهار محرک ۴۸ ولتی مقدار سفتی و نرمی کمک فنر ها را نسبت به جاده تنظیم می کند. از آنجایی که این سیستم میله های پایدار کننده ندارد، این محرک ها می توانند حرکات چرخ ها و اندازه کمک فنر ها را بطور کامل مدیریت کنند. این بدین معناست که در پیچ ها کمک فنر های یک سمت می توانند تا ۱۰ میلی متر کاهش ارتفاع دهند و به هندلینگ کمک کنند.

نتیجه کلی

ما می توانیم ابعاد، قدرت و عملکرد یک خودرو را بررسی کنیم ولی بعضی موارد را نمی توان بطور مشخصی برای آن نظر داد برای مثال اینکه فراری پورسانگ یک کراس اور اسپرت است یا یک شاسی بلند، یا حتی می توان به آن به چشم یک سدان عضله ای نگاه کرد. درکل ما می دانیم که پورسانگ خودرویی است که می خواهد لذت رانندگی را همزمان به چهار سرنشین انتقال دهد و اینکه از قید خیلی از امکانات رفاهی صرفنظر کرده است تا پرفورمنس خیلی خوبی داشته باشد.

خوب یا بد، خیلی از خریداران آینده فراری پورسانگ آن را براساس ظاهر زیبایش انتخاب می کنند نه عوامل فنی یا رفاهی. البته قابل درک است از آنجایی که قیمت پایه این خودرو ۴۰۰,۰۰۰ دلار است، نظر افراد ثروتمندی که خودرو های زیادی در پارکینگ خود دارند را به خرید این خودروی متفاوت جلب شود. به نظر شخصی خودم، با اینکه رنگ نقره ای پورسانگ چندان چنگی به دل نمی زند ولی هیکل عضلانی آن مخصوصاً در عقب، حس بزرگی و قدرت را انتقال می دهد و ظاهر دلنشینی به خودرو داده است.

با گذشت زمان، فراری بلاخره قدم بلندی که انتظارش می رفت را برداشت. فراری پورسانگ ظریف تر، متعادل تر و جذاب تر از چیزی بود که در تصاویر جاسوسی آن را تصور می کردیم. امیدواریم به اصطلاح شاسی بلند بعدی فراری، امکانات رفاهی بیشتری در کنار قدرت و پرفورمنس ارائه دهد.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
منبع
موتور وان
قیمت روز خودرو - رینگ اسپورت

مبین سیف الدین

دانشجوی رشته مهندسی خودرو و مترجم رینگ اسپرت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
enemad-logo