اخبار خودرو

مزدا ۲ جدید، یک یاریس هیبرید با لوگوی مزدا در اروپا

مزدا یاریس یا تویوتا 2؟

اگر علاقمند به خودروهای بازار آمریکای شمالی باشید، حتما می دانید که نسل قبلی تویوتا یاریس که در این بازار همچنان در حال عرضه است، در واقع یک مزدا ۲ بود که لوگوی تویوتا روی آن نقش بسته بود و حالا هم این دو کمپانی، تصمیم گرفته اند تا رویۀ عکس این موضوع را با تولد مزدا ۲ جدید در بازار سوپرمینی های اقتصادی اروپا پیاده سازی کنند. با رینگ اسپورت همراه باشید … .

با تأیید شایعات سال قبل و اعتماد به تصاویر جاسوسی اخیر، می توان گفت که مزدا ۲ جدید در حالی که خود یک یاریس با آرم مزدا است، وارد قارۀ سبز شده است. البته این خودروی جوان پسند تازه وارد قرار نیست تا پایانی بر نسل قبلی مزدا ۲ باشد چرا که نسل سوم این مدل همچنان با قدرت در بازارهای جهانی عرضه می شود.

مشخصات فنی مزدا ۲ جدید

پیوند بین دو خودروساز موفق و محبوب ژاپنی، این امکان را به مزدا می دهد تا اولین خودروی تمام هیبرید خود را در اروپا عرضه کند. با این حساب قرار است تا مزدا ۲ جدید به ناوگان هیبریدی های خفیف (Mild Hybrid) مزدا پیوسته و قبل از ورود خانواده جدیدی از خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) سال ۲۰۲۳ مزدا، جای خود را در باز اروپا پیدا کند. این هاچ بک ساب کامپکت Self-Charging (که البته یک نام تجاری است و قرار نیست قوانین فیزیک را نقض کند!) به لطف پک باتری خود که یک موتور الکتریکی با توان ۷۹ اسب بخار را تغذیه می کند، روی حالت الکتریکی روشن شده و حرکت خواهد کرد.

البته که موتور الکتریکی مذکور در تولید توان برای مزدا ۲ جدید تنها نیست و یک موتور سه سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۹۱ اسب بخار را در کنار موتور الکتریکی ارائه می دهد که با این ترکیب، راننده قدرتی برابر ۱۱۴ اسب بخار با اشاره به پدال گاز تحت اختیار خود دارد که این توان، بیش از توان مورد نیاز برای یک هاچ بک کوچک شهری است.

موتور الکتریکی، به تویوتای کلاس B با نشان مزدا در اروپا این امکان را می دهد تا از حالت سکون طی مدت ۹.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و این شتاب گیری را نهایتا تا حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد که البته این اعداد برای چنین خودروی ارزان و کوچکی، بسیار خوب به نظر رسیده و یک جهش رو به جلو برای مزدا ۲ به حساب می آید.

مصرف سوخت و آلایندگی

بسته به اندازۀ چرخ ها (۱۵ یا ۱۶ اینچ)، مزدا ۲ جدید طی سیکل ترکیبی فرآیند تست هماهنگ‌ شده‌ ی جهانی خودروهای سبک‌ وزن در اروپا یا همان WLTP، تا ۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین را جرعه جرعه نوش جان می کند و در اقتصادی ترین حالت خود فقط ۸۷ گرم از ذرات آلاینده را در هر کیلومتر منتشر می کند. از آن جا که این خودرو یک خودروی هیبریدی Self-Charging محسوب می شود، سیستم FHEV خودرو همه کارها را انجام داده و ترکیب های متفاوتی از توزیع خروجی هر کدام از دو موتور را برای تعادل بین مصرف سوخت و عملکرد به کار می برد.

مزدا قرار است تا یاریس جدید خود را با سه تریم هیبریدی خالص (Pure)، هیبریدی سریع (Agile) و هیبریدی انتخابی (Select) به فروش برساند. ظرفیت بار این خودرو ۲۸۶ لیتر و فاصلۀ محوری آن نیز ۲۵۶۰ میلی‌متر هستند که دقیقا مشابه مشخصات یاریس هستند. مزدا ۲ جدید نیز مانند تویوتا یاریس که تقریبا تمام جسم خود را به این خودرو اهدا کرده و همچنین یاریس کراس بلند قامت تر، دارای امتیاز ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP می باشد.

نسخه هیبرید یک خودرو چیز خوبی است اما با این رویۀ بین مزدا و تویوتا، آیا می توان یک معادل برای یاریس GR تحت پرچم مزدا یافت؟ احتمالا خیر. در هر صورت مزدا ۲ مدل ۲۰۲۲ قرار است تا از بهار سال جدید در بازار اروپا به فروش برسد.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
منبع
موتور وان
قیمت روز خودرو - رینگ اسپورت

محمد جواد حسنی

Master's student at Iran University of Science and Technology - Applied Mechanics | Interested in Acoustics, FSI, Machinery Vibrations and CLASSIC CARZZZ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا
enemad-logo